Η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη βρέθηκε το πρώτο Σαββατοκύριακο του Οκτώβρη στη Μύκονο όπου πραγματοποιήθηκε το Mykonos Running Festival. Μια αθλητική διοργάνωση στα πρότυπα του εξωτερικού που έχει στόχο να επιμηκύνει την τουριστική σεζόν στο νησί και να γίνει θεσμός. Το okmag την συνάντησε σε μία από τις εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν στο Κλειστό Γήπεδο Μπάσκετ στην Άνω Μερά.

Παρόντες στο γήπεδο ήταν και κάποιοι από τους κορυφαίους αθλητές της χώρας μας που είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με μικρούς θαυμαστές τους. Ανάμεσά τους οι Σπύρος Γιαννιώτης, Λευτέρης Πετρούνιας, Γιώργος Πρίντεζης, Μίλτος Τεντόγλου και Χρήστος Βολικάκης.

Η Σοφία Ζαχαράκη μας μίλησε για την σημασία της παρουσίας των αθλητών στο Mykonos Running Festival αλλά και τον αθλητικό τουρισμό που γνωρίζει ανάπτυξη στη χώρα μας.

Πώς βλέπετε αυτό που συμβαίνει αυτές τις μέρες στο νησί;

Πιστεύω ότι οφείλουμε να δείξουμε και τη Μύκονο αλλιώς. Η Μύκονος είναι το υπέροχο νησί της φιλοξενίας. Το υπέροχο νησί που για πάρα πολλά χρόνια φιλοξενεί ανθρώπους από όλο τον κόσμο και το κάνει με ποιότητα και με μία ξεχωριστή εμπειρία που δίνει ο ήλιος, η θάλασσα, το λευκό. Και βέβαια όλα τα υπόλοιπα: η γαστρονομία, ο πολιτισμός. Αυτά θέλουμε περισσότερο να αναδείξουμε. Όταν συνδέεις τον αθλητισμό μαζί με τον τουρισμό και τον πολισμό, αντιλαμβάνεσαι ότι το αποτέλεσμα μπορεί να είναι μόνο θετικό. Ας σκεφτούμε λίγο τι γίνεται στο νησί: η νεολαία έρχεται πιο κοντά, τα νέα παιδιά βλέπουν τα ινδάλματά τους -ευχαριστούμε πάρα πολύ τους πρωταθλητές και τους Ολυμπιονίκες που είναι εδώ. Έρχονται και συνδέουν πραγματικά, ιδίως την τοπική κοινωνία, με μια εικόνα που έχουμε ανάγκη: την εικόνα της αισιοδοξίας, της μάχης – η ζωή είναι μία συνεχής μάχη ούτως ή άλλως- αλλά και των επιτυχιών.

Στο υπουργείο Τουρισμού συνεχίζουμε να μαχόμαστε καθημερινά έτσι ώστε, πέραν του δίπτυχου ήλιος και θάλασσα, να αναδεικνύουμε την Ελλάδα ως έναν προορισμό ο οποίος μπορεί να προσφέρει ποιοτικές εμπειρίες και κάποιες ημέρες αναψυχής οι οποίες μπορούν να συνδέουν, όπως είπαμε πριν, το κομμάτι της αναψυχής, τη γαστρονομία, τον τουρισμό, τον πολιτιστικό τουρισμό, τον θρησκευτικό τουρισμό για όποιον επιθυμεί. Κάτι άλλο το οποίο κάνουμε με ιδιαίτερη ένταση τα τελευταία χρόνια είναι η σύνδεση των τοπικών προϊόντων μαζί με το κομμάτι της φιλοξενίας. Θεωρούμε ότι μπορούμε να βοηθήσουμε πραγματικά και τους τοπικούς παραγωγούς να αναδείξουν τα προϊόντα τους μέσα από τον τουρισμό. Συμπέρασμα: η Ελλάδα είναι ένας προορισμός για τον αθλητικό τουρισμό και η Μύκονος μπορεί να παίξει έναν πολύ σημαντικό ρόλο σε αυτό.

Θεωρείται ότι ο αθλητικός τουρισμός μπορεί να παρατείνει την τουριστική περίοδο;

Είμαι πεπεισμένη ότι μπορεί να το κάνει και θα σας πω γιατί. Υπάρχουν παραδείγματα. Παντού στην Ελλάδα γίνονται δεκάδες εκδηλώσεις αθλητικού τουρισμού, πλέον κάθε Σαββατοκύριακο. Ειδικά μετά την πανδημία αυτό έχει ενταθεί. Θα δείτε λοιπόν ότι αυτό είναι μία τάση η οποία συνάδει με τη γενικότερη τάση που υπάρχει. Πλέον αθλητικός τουρισμός είναι μία από τις πιο αναπτυσσόμενες μορφές τουρισμού στον κόσμο. Να ξέρετε ότι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού υπολογίζει ότι μέχρι το 2030 θα έχουν μετακινηθούν περίπου 1,8 δισεκατομμύρια άνθρωποι για αθλητικό τουρισμό. Αυτό αποδεικνύεται ούτως ή άλλως ετήσια. Τα έσοδα θα αυξάνουν. Περισσότερο όμως από τα έσοδα θα αυξάνει αυτή η αίσθηση ευεξίας και η πιο άμεση σύνδεση με τον τόπο. Ο αθλητικός τουρισμός σίγουρα, επειδή πραγματικά συνάδει με την τάση της εποχής, θα βλέπετε συνέχεια να ενισχύεται στην Ελλάδα. Το θέλουν πάρα πολύ οι τοπικές κοινωνίες και το έχει ανάγκη και ο κόσμος.

Στο Mykonos Runing Festival τίμησαν το νησί κορυφαίοι αθλητές της χώρας.

Πράγματι. Είναι συγκινητικό το πόσοι άνθρωποι επέλεξαν -μέσα στη δύσκολη προπονητική περίοδο, μια απαιτητική περίοδο για το κάθε άθλημα ξεχωριστά- να είναι εδώ. Σημαίνει ότι και οι ίδιοι πιστευτούν ακράδαντα στη δύναμη του αθλητισμού σε σύζευξη με τον τουρισμό και πραγματικά μπορούν να εμπνεύσουν και πάρα πολύ τα νέα παιδιά τα οποία πλημμύρισαν το υπέροχο γήπεδο της Μυκόνου. Όχι μόνο για να νικήσουν αλλά και να αθληθούν. Για μένα -και το λέω πάντα- το να συμμετέχεις είναι η μεγαλύτερη νίκη. Το να βρίσκεσαι εδώ, να αθλείσαι. Είναι και μια μεγάλη μάχη κατά της νεανικής παχυσαρκίας την οποία πρέπει να δώσουμε. Κι ακόμα περισσότερο της βιωσιμότητας, η οποία θα είναι η μάχη της επόμενης δεκαετίας. Γιατί η βιωσιμότητα έχει κι ένα σημαντικό κομμάτι, επίσης, αυτό της εμπλοκής των τοπικών κοινωνιών. Έχοντας τα ινδάλματά σου δίπλα σου πιστεύεις περισσότερο σε αυτό το το οποίο πρέπει να κάνεις και συμμετέχεις με μεγαλύτερο ενθουσιασμό.

Θα δούμε κάτι αντίστοιχο και σε άλλα νησιά της Ελλάδας;

Βεβαίως. Παντού στην Ελλάδα, κάθε Σαββατοκύριακο, είτε στα νησιά μας ή στην ενδοχώrα, γίνονται αθλητικές εκδηλώσεις οι οποίες είτε ξεκινούν τώρα με baby steps ή είναι πιο ώριμες όπως στις Σπέτσες. Φέρνουν χιλιάδες συμμετέχοντες είτε από την Ελλάδα ή από το εξωτερικό και πραγματικά δίνουν, αυτό που είπαμε, την αίσθηση ότι η χώρα μας μπορεί να είναι πρωταθλήτρια και σε αυτό το κομμάτι, τον αθλητικό τουρισμό.

Φέτος η Ελλάδα πρωταγωνίστησε στα αθλητικά γεγονότα αλλά και στον τουρισμό αφού είδαμε να έρχονται σημαντικές προσωπικότητες από όλο τον κόσμο. Ο τουρισμός γνώρισε ανάπτυξη. Τι εικόνα σας δίνει για την επόμενη χρονιά; Ήταν μία ώθηση για μια ακόμα καλύτερη καλοκαιρινή σεζόν το 2023;

Έχουμε βάλει γερές βάσεις, αυτό είναι πολύ σημαντικό. Η Ελλάδα μας είναι ένα από τα πιο ισχυρά brand names τουριστικά, διεθνώς. Και δεν το λέμε μόνο εμείς, το λένε όλοι οι διεθνείς τουριστικοί πράκτορες, οι μεγάλες αεροπορικές εταιρίες, τα social media και η ψήφος εμπιστοσύνης που έδωσαν διεθνείς σταρ, παίκτες παγκόσμιας εμβέλειας. Σε κάποια ποσταρίσματα τους στα social media βλέπουμε χιλιάδες μηνύματα τα οποία αναδεικνύουν ακριβώς αυτό: τη δύναμη και της εικόνας και των ψηφιακών μέσων αλλά κυρίως τη δύναμη της χώρας μας η οποία μπορεί να αποτελεί πραγματικά μία από τις καλύτερες επιλογές για το ταξίδι σου όλο τον χρόνο.

Εμείς, λοιπόν, πιστεύουμε ότι με αυτή τη δυνατή χρονιά που κάναμε, η οποία μας φέρνει μάλιστα σε νούμερα υψηλότερα από το 2019, σε μια δύσκολη συγκυρία λόγω του πολέμου, λόγω της ενεργειακής και της πληθωριστικής κρίσης, έχουμε βάλει γερές βάσεις. Πρέπει να είμαστε πραγματικά προσεκτικοί για την επόμενη χρονιά γιατί σίγουρα η πληθωριστική τάση μπορεί να επηρεάσει τη δυνατότητα του ταξιδιού στους Ευρωπαίους συμπολίτες μας αλλά βλέπουμε όμως -και αυτό είναι πολύ ενθαρρυντικό- ότι αυξάνουν πάρα πολύ οι ροές από την Αμερική, από χώρες της Νοτίου και της Λατινικής Αμερικής και από άλλες χώρες που μπορούν σε μεγάλο βαθμό να αναπληρώσουν πιθανές απώλειες.

Και βέβαια, δεν πρέπει ποτέ, ειδικά στον τουρισμό να είμαστε απαισιόδοξοι. Παραμένουμε αισιόδοξοι ότι θα έχουμε μία πολύ δυνατή χρονιά και το 2023. Πάντα προετοιμαζόμενοι καλύτερα. Γιατί ο τουρισμός δεν είναι μόνο προβολή, είναι και υποδομές. Είναι πολύ σημαντικό ότι το από το 2023 και μετά ξεκινούν έργα υποδομών στα οποία μάλιστα θα πρωταγωνιστήσει και ο υπουργείο Τουρισμού. Η συνεισφορά του θα είναι πάνω από 320 εκατομμύρια για να βελτιώσουμε τις μαρίνες μας, τις ιαματικές πηγές, τα καταδυτικά πάρκα, την προσβασιμότητα στις παραλίες για τους συμπολίτες μας με αναπηρία, τον γαστρονομικό τουρισμό και βέβαια την ψηφιοποίηση.

Ένα μεγάλο κομμάτι που κάνουμε, για το οποίο έχω κι εγώ την ευθύνη λόγω του ότι έχω την αρμοδιότητα των ειδικών μορφών και της τουριστικής εκπαίδευσης, είναι να βελτιώσουμε την τουριστική εκπαίδευση. 46 εκατομμύρια θα πάνε σε εξ αποστάσεως προγράμματα, σεμιναριακά για κόσμο από όλη την Ελλάδα, σε προγράμματα τα οποία έχουν να κάνουν με τις καινούργιες τάσεις στον τουρισμό όπως επίσης έχουμε πάρει και μια τεχνική βοήθεια από την ευρωπαϊκή επιτροπή για να βελτιώσουμε τις σχολές μας.

Από τον εσωτερικό τουρισμό και τους Έλληνες πολίτες τι ανταπόκριση έχετε;

Οι Έλληνες ξεκίνησαν να ταξιδεύουν λίγο πιο μετά μέσα στη σεζόν γιατί τότε ξεκίνησαν να παίρνουν και τις άδειές τους. Είδαμε από την κίνηση στα διόδια και από τις κρατήσεις, σε μέρη τα οποία παραδοσιακά πηγαίνουν, ότι οι Έλληνες ταξίδεψαν. Θέλουμε όμως να τους βοηθήσουμε να ταξιδέψουν περισσότερο και μέσα στη χρονιά. Για αυτό είναι πού σημαντικό ότι έτος έτρεξαν από την ελληνική κυβέρνηση πάνω από 100 εκατομμύρια προγράμματα στήριξης εγχώριου τουρισμού. Όλο αυτό μας βοηθάει έτσι ώστε, έστω και με το ποσό που δίνεται με άυλη κάρτα, με το voucher, να μπορεί κάποιος να το χρησιμοποιήσει να πάει ένα ωραίο τριήμερο παντού στην Ελλάδα, όλη τη χρονιά, χωρίς γεωγραφικό περιορισμό. Ειδικά με το πρόγραμμα τουρισμός για όλους που στο τέλος θα υπάρχουν 400 χιλιάδες δικαιούχοι -είναι πολύ μεγάλος αριθμός. Επίσης, υπάρχουν και τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού, το Samos Pass και το North Evia Pass. Προγράμματα ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ για να βοηθήσουμε τους συμπολίτες μας να ταξιδέψουν. Αυτό είναι η δική μας θετική συνεισφορά, θέλουμε συνέχεια να ενισχύουμε και να μη μείνει κανένα voucher αναξιοποίητο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ