Εξήντα χρόνια μετά τον αναπάντεχο θάνατό της από υπερβολική δόση χαπιών, η θρυλική σταρ επανέρχεται στο επίκεντρο μέσα από την ταινία Blonde, που έχει καταφέρει να ραγίσει το αμφιλεγόμενο είδωλο του Χόλιγουντ. Ο ορφανή Νόρμα Μπέικερ, «μεταμφιεσμένη» στην ξανθιά σεξοβόμβα, αναζητούσε σε όλη της τη ζωή την αγάπη του πατέρα της. Δεν τη βρήκε ποτέ και ίσως για αυτό ένιωθε μέσα της ότι δεν άξιζε πραγματικά.

Το λάθος γονίδιο

Η εικόνα της μητέρας της Μέριλιν, Γκλάντις Μπέικερ, δεν απείχε πολύ από την κινηματογραφική της εκδοχή. Στην πραγματικότητα η ίδια είχε διαγνωστεί με παρανοειδή σχιζοφρένεια και κατά τη διάρκεια της ζωής της είχε νοσηλευτεί σε διάφορα ψυχιατρεία. Οι γονείς της Γκλάντις αντιμετώπιζαν και εκείνοι ψυχιατρικά προβλήματα και έφυγαν από τη ζωή μέσα σε ιδρύματα, ενώ ο θείος της Μέριλιν, αδελφός της μητέρας της, αυτοκτόνησε. Η Νόρμα Τζιν ήταν 7 ετών όταν η μητέρα της μπήκε στο ψυχιατρείο, με αποτέλεσμα η ίδια να μένει με ανάδοχες οικογένειες αλλά και σε ορφανοτροφεία, όπου οι συνθήκες ήταν αφόρητα δύσκολες και τραυματικές για εκείνη. Πώς κατάφερε να ξεφύγει και να σπάσει τον κύκλο της απόγνωσης η Νόρμα Τζιν; Με το να παντρευτεί στα 16 της χρόνια τον αστυνομικό Τζέιμς Ντόχερτι. «Εκείνος ήταν που έδωσε τέλος στην ορφάνια μου» είχε πει η ίδια αναφερόμενη στον πρώτο της σύζυγο.

Η εγκατάλειψη

Στα πρώτα λεπτά της ταινίας, η μητέρα της 7χρονης Νόρμα Τζιν της δείχνει μια φωτογραφία ενός γοητευτικού μελαχρινού άντρα με μουστάκι και της λέει: «Κοίτα, αυτός είναι ο πατέρας σου». Ο πόνος της Μέριλιν με κεντρικό πυρήνα την απουσία του πατέρα της είναι διάχυτος σε όλη την ταινία. Και η αλήθεια δεν βρίσκεται πολύ μακριά. Όπως είχε αποκαλύψει η ίδια η Μονρό, η μητέρα της της είχε πει ότι ο πατέρας της είχε σκοτωθεί σε αυτοκινητικό δυστύχημα όταν ήταν πολύ μικρή, κάτι που ποτέ δεν πίστεψε. Παρότι η ταυτότητα του βιολογικού της πατέρα δεν ήταν επιβεβαιωμένη, όπως αποκάλυψε γαλλικό ντοκιμαντέρ το 2022, ο πραγματικός πατέρας της ήταν ο Τσαρλς Στάνλεϊ Γκίφορντ, ο οποίος δεν την αναγνώρισε ποτέ και υπήρξε αφεντικό της μητέρας της όταν εκείνη εργαζόταν στην εταιρεία παραγωγής RKO Studios. Η Μέριλιν κατά τη διάρκεια της ταινίας αποκαλεί τους συζυγούς της «μπαμπά», κάτι που δεν περνάει απαρατήρητο. «Με αποκαλούσε “μπαμπάκα”. Όταν μου έφτιαχνε το κολατσιό μου για τη δουλειά, υπήρχε συχνά ένα σημείωμα που έλεγε: “Αγαπημένε μου μπαμπά, όταν το διαβάζεις αυτό, θα κοιμάμαι και θα σε ονειρεύομαι. Φιλάκια. Με αγάπη, το μωρό σου”» είχε αποκαλύψει ο πρώτος της σύζυγος Τζέιμς Ντόχερτι. Δεν είναι απίθανο να αποκαλούσε και τους άλλους συζύγους της με τον ίδιο τρόπο, γεγονός που ο θεατής παρακολουθεί στην ταινία.

Το ερωτικό τρίγωνο

Στο Blonde η νεαρή Μέριλιν εμπλέκεται σε ένα ερωτικό τρίγωνο με δύο άντρες, τον γιο του Τσάρλι Τσάπλιν, Τσάρλι Τσάπλιν Τζούνιορ, και τον γιο του Έντουαρντ Ρόμπινσον, Έντουαρντ Ρόμπινσον Τζούνιορ. Πρόκειται για μια συγγραφική πινελιά και όχι ένα αληθινό γεγονός. Στην πραγματικότητα ούτε ο Τσάρλι ούτε ο Έντουαρντ ήταν ομοφυλόφιλοι ή bisexual, πόσο μάλλον σε σχέση μεταξύ τους. Δημοσιεύματα της εποχής όμως ανέφεραν τη σύντομη σχέση της Μονρό και του Τσάπλιν, τα οποία ο ίδιος επιβεβαίωσε μέσα από την αυτοβιογραφία του που κυκλοφόρησε το 1960Ένα από τα νεαρά κορίτσια με τα οποία είχα σχέση εκείνη την περίοδο (σ.σ.1947) είχε την ίδια ηλικία με μένα, 21 ετών. Ήταν μια γοητευτική, μικροκαμωμένη άγνωστη ηθοποιός η οποία ονομαζόταν Νόρμα Τζιν Ντόχερτι και είχε συμβόλαιο με την εταιρεία Twentieth Century Fox. Ήταν απαραίτητο για την καριέρα της να επιδιώκει να βρίσκεται με κάθε είδους κινηματογραφικό σταρ, ώστε να ασχοληθεί ο Τύπος μαζί της. Το αποτέλεσμα ήταν να απομακρυνθούμε. Δεν την είχα δει για αρκετά χρόνια».

Σκηνή από το Blonde. «Η “Μέριλιν Μονρό” είναι ο εαυτός που δίνει παράσταση και υπάρχει μόνο όταν υπάρχει κοινό» έχει εξηγήσει, σε μια ψυχαναλυτική προσέγγιση, η συγγραφέας του βιβλίου Τζόις.

Ο νευρικός κλονισμός

Όπως το κοινό παρακολουθεί στo Blonde, η Μέριλιν κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας Μερικοί το προτιμούν καυτό βρίσκεται σε πολύ άσχημη ψυχολογική κατάσταση. Σε ένα σοβαρό επεισόδιο νευρικού κλονισμού αυτοτραυματίζεται στο πρόσωπο με τα ίδια της τα νύχια. Όπως είχε αποκαλύψει ο σκηνοθέτης της ταινίας Μπίλι Γουάιλντερ, η Μέριλιν στα γυρίσματα είχε έντονα συναισθηματικά σκαμπανεβάσματα αλλά δεν αυτοτραυματιζόταν μπροστά στο συνεργείο και στους υπόλοιπους ηθοποιούς. Αργούσε συχνά, ενώ για να είναι ικανοποιημένη με την ερμηνεία της επιθυμούσε να έχει επαναλαμβανόμενες λήψεις. Στο τέλος όμως το αποτέλεσμα ήταν πολύ καλό και έτσι κανείς δεν της έφερνε αντίρρηση.

Το μωρό που δεν απέκτησε

Ο σκηνοθέτης του Blonde Άντριου Ντόμινικ με έναν γλαφυρό, σχεδόνσαδιστικό, τρόπο παρουσιάζει τις αμβλώσεις της Μέριλιν, μέσα από τις οποίες τραυματίστηκε ανεπανόρθωτα ψυχικά. «Η Μέριλιν θέλει να αποκτήσει ένα παιδί γιατί θέλει να σωθεί από τον ίδιο της τον εαυτό. Η προσωπική της εμπειρία μέσα από τη δική της μητέρα ήταν καταστροφική» τονίζει ο σκηνοθέτης. Στην πραγματικότητα η Μέριλιν είχε καταφύγει αρκετές φορές στη διαδικασία της άμβλωσης, ενώ κατά τη διάρκεια του τρίτου γάμου της με τον συγγραφέα Άρθουρ Μίλερ είχε κάποιες αποβολές, οι οποίες ουσιαστικά οδήγησαν και στο τέλος του γάμου της.

Οι τίτλοι τέλους

To 1961 η Μέριλιν είχε γράψει ένα γράμμα έξι σελίδων στον ψυχίατρό της δρ Ραλφ Γκρίνσον για τη δύσκολη περίοδο που είχε περάσει σε ψυχιατρική κλινική της Νέας Υόρκης. «Δεν υπάρχει καμία ενσυναίσθηση στο Payne Whitney (σ.σ. ψυχιατρική κλινική). Είχε πολύ κακή επίδραση πάνω μου. Με έβαλαν σε ένα κελί όπου μπαίνουν οι βαριά ασθενείς. Κάθισα στο κρεβάτι προσπαθώντας να καταλάβω αν αυτή η σκηνή μού είχε δοθείως μέρος ενός αυτοσχεδιασμού (στην υποκριτική) που έπρεπε να κάνω. Περίμενα ήσυχα στο κρεβάτι μέχρι να έρθουν. Όταν έφτασαν, τους είπα ότι αν πρόκειται να μου συμπεριφέρονται σαν τρελή, τότε θα αρχίσω να συμπεριφέρομαι έτσι. Υπονόησα ότι αν δεν με αφήσουν να φύγω, θα έκανα κακό στον εαυτό μου. Ήταν το μόνο πράγμα που πέρασε από το μυαλό μου γιατί, όπως γνωρίζετε, γιατρέ μου, είμαι ηθοποιός και δεν θα έβλαπτα ποτέ τον εαυτό μου σκόπιμα». Έναν χρόνο αργότερα, ο δρ Ραλφ Γκρίνσον ήταν εκείνος που τη βρήκε νεκρή στο σπίτι της.

Αξίζει να σημειωθεί πως το Blonde, παραγωγής Μπραντ Πιτ, αποθεώθηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας και πολλοί κριτικοί έγραψαν ότι η πρωταγωνίστρια έχει εξασφαλίσει μια σίγουρη θέση στο κόκκινο χαλί των Όσκαρ. Εξήντα ακριβώς χρόνια μετά τον θάνατό της η Μέριλιν Μονρό είναι πιο επίκαιρη από ποτέ.

Από το περιοδικό ΟΚ! που κυκλοφορεί με Τα Νέα Σαββατοκύριακο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ