Η Ελλάδα υπήρξε το ιδανικό σκηνικό για πολλές εμβληματικές παραγωγές του διεθνούς κινηματογράφου με πρωταγωνιστές μεγάλους σταρ.

Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι (2001)

«Ένιωσα ότι επρόκειτο για κάτι πολύ διαφορετικό συγκριτικά με ό,τι είχα κάνει πριν. Πάντα μου αρέσει να κάνω κάτι που θα με εξελίξει ως ηθοποιό» έχει πει ο Νίκολας Κέιτζ για τον ρόλο του Ιταλού στρατιώτη που ενσάρκωσε δίπλα στην Πενέλοπε Κρουζ. Από τον Μάιο του 2000 και για τρεις μήνες η Κεφαλονιά ήταν ο τόπος των γυρισμάτων της ταινίας, σε σκηνοθεσία Τζον Μάντεν. «Έμεινα στην Κεφαλονιά τρεις μήνες. Λάτρεψα την Ελλάδα, όλο το διάστημα που πέρασα εκεί. Το φαγητό, οι παραλίες ήταν υπέροχα» έχει δηλώσει η Ισπανίδα ηθοποιός, που διακρίνεται με τον Τζον Χαρτ (κάτω) σε στιγμιότυπο από τα γυρίσματα.

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007: Για τα μάτια σου μόνο (1981)

«Υπάρχουν δύο καλόγεροι εκεί, που δεν θέλουν να κάνουμε τα γυρίσματα. Δεν έχω ιδέα γιατί» είχε αναρωτηθεί προβληματισμένος ο Ρότζερ Μουρ, ο τρίτος κινηματογραφικός Τζέιμς Μποντ στη διάρκεια των λήψεων με φόντο τα Μετέωρα. Τον Σεπτέμβριο του 1980 σύσσωμη η βρετανική παραγωγή είχε εγκατασταθεί στην Κέρκυρα και τα Μετέωρα για τις ανάγκες των γυρισμάτων. Είχαν όμως να αντιμετωπίσουν ένα πολύ σοβαρό ζήτημα. Κάποιοι μοναχοί, για να δηλώσουν την αντίθεσή τους στη βία που υπάρχει στις ταινίες Τζέιμς Μποντ, άπλωσαν σεντόνια και τεράστια διαφανή νάιλον στις σκεπές των μοναστηριών με αποτέλεσμα τη διακοπή των γυρισμάτων. Το ζήτημα τελικά διευθετήθηκε ύστερα από δικαστική απόφαση και παρέμβαση της ελληνικής κυβέρνησης. Η σκηνοθεσία ήταν του Τζον Γκλεν, ενώ στο πλευρό του Ρότζερ Μουρ εμφανιζόταν η νεαρή τότε Καρόλ Μπουκέ.

Το παιδί και το δελφίνι (1957)

Τα γυρίσματα έγιναν στην Ύδρα και την Αθήνα το 1956, ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο και διήρκεσαν τρεις μήνες. Πρόκειται για μια ρομαντική ταινία βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Ντέιβιντ Ντιβάιν, ενώ βασικοί πρωταγωνιστές ήταν η Σοφία Λόρεν και ο Άλαν Λαντ. Αρχικά τον πρωταγωνιστικό ρόλο είχε αναλάβει ο Κάρι Γκραντ. Μετά όμως από τέσσερις μέρες γυρισμάτων ακύρωσε τη συμμετοχή του λόγω σοβαρού προβλήματος υγείας της συζύγου του. Είναι η πρώτη αμερικανική παραγωγή που γυρίστηκε στην Ελλάδα, κάνοντας τη χώρα μας διάσημη σε όλο τον πλανήτη. «Η Ύδρα είναι ένα από τα πιο όμορφα μέρη στον κόσμο. Τη θυμάμαι με πολλή αγάπη και δεν θα την ξεχάσω ποτέ» είχε πει η Σοφία Λόρεν μιλώντας για την εμπειρία της από τη συγκεκριμένη ταινία.

Αλέξης Ζορμπάς (1964)

«Η μουσική του Ζορμπά είναι η μουσική της ζωής. Και για να ζεις τη ζωή σου στο έπακρον πρέπει πάντα να αγαπάς. Εγώ αγαπώ εσένα, Μίκη» είχε πει τον Ιούλιο του 1995 ο Άντονι Κουίν σε συναυλία του Μίκη Θεοδωράκη στο Μόναχο. Η ταινία, σε σκηνοθεσία Μιχάλη Κακογιάννη (βασισμένη στο βιβλίο του Νίκου Καζαντζάκη «Βίος και πολιτεία» του Αλέξη Ζορμπά), απέσπασε τρία βραβεία Όσκαρ, ενώ η χαρακτηριστική μελωδία του Μίκη Θεοδωράκη έγινε γνωστή σε όλο τον πλανήτη. Τα γυρίσματα είχαν πραγματοποιηθεί στα Χανιά.

Ο δρόμος της Κορίνθου (1967)

«Εδώ και λίγες εβδομάδες ένα επιτελείο από εκλεκτούς Γάλλους ηθοποιούς με επικεφαλής τον διάσημο σκηνοθέτη Κλoντ Σαμπρόλ γυρίζει εξολοκλήρου στη χώρα μας την ταινία “Ο δρόμος της Κορίνθου”, μια έντονη περιπέτεια και παράλληλα σάτιρα των ταινιών Τζέιμς Μποντ. Θα συντελέσει τα μέγιστα στη διαφήμιση της Ελλάδας στο εξωτερικό» ανέφερε σε άρθρο της η εφημερίδα Εμπρός το Σάββατο 17 Ιουνίου 1967. Τα γυρίσματα της ταινίας στην Αθήνα αλλά και στο Σούνιο ξεκίνησαν τον Μάιο το 1967, δηλαδή τις πρώτες εβδομάδες της δικτατορίας. Η Τζιν Σίμπεργκ και ο Μορίς Ρονέ ήταν οι βασικοί πρωταγωνιστές της ευρωπαϊκής παραγωγής.

Φαίδρα (1962)

Η δραματική ταινία, σε σκηνοθεσία Ζιλ Ντασέν, με πρωταγωνιστές τη Μελίνα Μερκούρη και τον Άντονι Πέρκινς βασίστηκε στην τραγωδία του Ευριπίδη Ιππόλυτος, σε σενάριο της Μαργαρίτας Λυμπεράκη. Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν το καλοκαίρι του 1961 στην Ύδρα, ενώ η μουσική της ταινίας ήταν του Μίκη Θεοδωράκη. «Η Ύδρα είναι ένα από τα ωραιότερα ελληνικά νησιά. Ζούσαμε και δουλεύαμε στο ωραιότερο σπίτι του νησιού» είχε πει η Μελίνα. Ωστόσο, στη διάρκεια μιας σκηνής που γυριζόταν στα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά ξέσπασε καβγάς ανάμεσα στο προσωπικό και στους ηθοποιούς, με αποτέλεσμα να βυθιστεί η δεξαμενή πάνω στην οποία βρίσκονταν η Μελίνα Μερκούρη και ο Ζιλ Ντασέν.

Ο ναύτης του Γιβραλτάρ (1967)

Τα γυρίσματα της ταινίας του Τόνι Ρίτσαρντσον φιλοξενήθηκαν στην Αθήνα τον Οκτώβριο του 1965. Πρωταγωνιστές ήταν ο Όρσον Γουέλς, η Ζαν Μορό, ο Ίαν Μπάνεν αλλά και η τότε σύζυγος του Βρετανού σκηνοθέτη, Βανέσα Ρεντγκρέιβ. Μάλιστα, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της εποχής, το ζευγάρι χώρισε και πήρε διαζύγιο το 1967, όταν ο Τόνι Ρίτσαρντσον την απάτησε με τη Ζαν Μορό.

Οργισμένοι Λόφοι (1959)

Από τον Ιούνιο μέχρι και τον Δεκέμβριο του 1958 διήρκεσαν τα γυρίσματα της ταινίας στην Αθήνα με πρωταγωνιστές τον Ρόμπερτ Μίτσαμ και την Ελίζαμπεθ Μιούλερ. Αρκετές σκηνές γυρίστηκαν στο Πασαλιμάνι, στην Καστέλα, στην Αράχοβα και στους Δελφούς. Το σενάριο ήταν του ελληνοαρμενικής καταγωγής Άλμπερτ Ισαάκ Μπεζερίδη και η σκηνοθεσία του Ρόμπερτ Όλντριτς. Λίγο πριν από την ολοκλήρωση των γυρισμάτων στο Λονδίνο, η Βρετανή ηθοποιός Τζία Σκάλα που συμμετείχε στο καστ αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει όταν ενημερώθηκε για τον θάνατο της μητέρας της, γεγονός που παραλίγο να τινάξει στον αέρα την ολοκλήρωση της ταινίας.

Τα κανόνια του Ναβαρόνε (1961)

Τα γυρίσματα της πολεμικής ταινίας είχαν γίνει στη Ρόδο με πρωταγωνιστές τον Άντονι Κουίν, τον Γκρέγκορι Πεκ αλλά και την Ελληνίδα ηθοποιό Ειρήνη Παπά. Μάλιστα, ο Γκρέγκορι Πεκ με τη σύζυγό του Βερονίκ έμεναν σε καμπάνα στο ξενοδοχείο Μιραμάρε την οποία είχε διακοσμήσει η ίδια. «Μένω στην Αμερική, σε μια πολιτεία που ονομάζεται Ρόουντ Άιλαντ (σ.σ. Rhode Island) και έχω ένα κτήμα στη Ρόδο. Σκέφτηκα λοιπόν ότι μάλλον πήγα στην αμερικανική Ρόδο λόγω του ονείρου για την (ελληνική) Ρόδο» είχε πει το 1997 σε συνέντευξή του στον Νίκο Χατζηνικολάου ο Άντονι Κουίν.

Στο νησί του Πασχάλη (1988)

Τα γυρίσματα της αγγλοϊταλικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Τζέιμς Ντίρντεν, είχαν πραγματοποιηθεί στη Σύμη και τη Ρόδο τον Σεπτέμβριο του 1987. Βασισμένη στο μυθιστόρημα του Μπάρι Άνσγουορθ, η δραματική ταινία αναφέρεται στις τελευταίες ημέρες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, όπου ο πρωταγωνιστής Βασίλης Πασχάλης (Μπεν Κίνγκσλεϊ) είναι ένας μυστικός πράκτορας των Τούρκων που ερωτεύεται κρυφά μια κοσμοπολίτισσα ζωγράφο, την οποία υποδύεται η Έλεν Μίρεν. «Σε αυτή την ταινία σίγουρα με γοήτευσε το εξωτικό μέρος των γυρισμάτων αλλά, κυρίως, η ρομαντική φύση του ρόλου μου» είχε δηλώσει σε συνέντευξή της η βραβευμένη με Όσκαρ Βρετανή ηθοποιός.

40 καράτια (1973)

Η αμερικανική ρομαντική κομεντί, σε σκηνοθεσία Μίλτον Κατσέλας, είχε βασιστεί στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Τζέι Πρέσον Άλεν και το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων είχαν γίνει στην Αθήνα. Η Λιβ Ούλμαν και ο Έντουαρντ Άλμπερτ ήταν το πρωταγωνιστικό δίδυμο, ενώ και ο Τζιν Κέλι είχε έναν μικρό ρόλο.

Ο Έλληνας μεγιστάνας (1978)

Η ταινία περιγράφει τη ζωή του Αριστοτέλη Ωνάση (Άντονι Κουίν) και τον γάμο του με την Τζάκι Κένεντι (Ζακλίν Μπισέ). Τα γυρίσματα έγιναν τον Ιούνιο του 1977 στην Αθήνα, τη Μύκονο και την Κέρκυρα, ενώ στο σενάριο είχε συνεργαστεί και ο Νίκος Μαστοράκης. «Με τον Ωνάση είχαμε γνωριστεί έξι μήνες πριν πεθάνει. Η Τζάκι με είχε πάρει τηλέφωνο και μου είχε πει ότι θα ήταν ευγνώμων αν δεν έπαιρνα τον συγκεκριμένο ρόλο» είχε αποκαλύψει ο Άντονι Κουίν.

Το απέραντου γαλάζιο (1988)

Χαρακτηρίστηκε ως η πιο εμπορική γαλλική ταινία της δεκαετίας του ’80, ενώ, σύμφωνα με τον τότε πρόεδρο της Γαλλίας Ζακ Σιράκ, ενέπνευσε μια ολόκληρη γενιά. Σε σκηνοθεσία Λικ Μπεσόν, γυρίστηκε σε διάφορες τοποθεσίες (Περού, Αλάσκα, Νέα Υόρκη, Σικελία, Γαλλία και Ελλάδα), όμως το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων πραγματοποιήθηκε στην Αμοργό, την Ίο αλλά και τη Σαντορίνη. Με πρωταγωνιστές τους Ζαν Μαρκ Μπαρ, Ζαν Ρενό και Ροζάνα Αρκέτ, Το απέραντο γαλάζιο είχε τεράστια εισπρακτική επιτυχία, κυρίως στην Ευρώπη.

Φωτογραφίες: Zuma/Alamy/Visual Hellas, Getty Images/Ideal Image

Από το περιοδικό ΟΚ! που κυκλοφορεί με Τα Νέα Σαββατοκύριακο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ