Λίγο μετά την πρεμιέρα της εκπομπής “Η φωτογραφία της ζωής μου” στον ΑΝΤ1, η αγαπημένη ηθοποιός Μαριάννα Τουμασάτου, με ανανεωμένη εμφάνιση, μιλά στο περιοδικό ΟΚ! και τον Γιάννη Πουλόπουλο για το νέο της ρόλο ως παρουσιάσρια και σχολιάζει όσα έχουν καταγγελθεί το τελευταίο διάστημα και αφορούν τον χώρο του θεάτρου. Κάποιες ιστορίες παρενόχλησης συναδέλφων της τις γνώριζε προσωπικά…

Το 2007 είχες δεχτεί πρόταση από τον Alpha για να παρουσιάσεις με την Ελισάβετ Μουτάφη μια πρωινή εκπομπή. Τότε είχατε αρνηθεί. Τι σε έκανε να πεις τώρα το «ναι» στην πρόταση του ΑΝΤ1 για τη Φωτογραφία της ζωής μου;

Πράγματι, μετά τη Βέρα στη δεξί μας πρότειναν να παρουσιάσουμε μια πρωινή εκπομπή. Αλλά δεν ήταν ούτε η κατάλληλη στιγμή ούτε αυτό που θα ήθελα να κάνουμε η Ελισάβετ κι εγώ και δεν έχει καμία σχέση με αυτό που κάνω τώρα στον ΑΝΤ1. H φωτογραφία της ζωής μου είναι ένα υπέροχο κόνσεπτ. Είναι μια τρυφερή, νοσταλγική, ταξιδιάρικη εκπομπή που βγάζει μια γλύκα.

Μπορεί μια τόσο τρυφερή εκπομπή, όπως τη χαρακτηρίζεις, να έχει καλή τύχη όταν παίζει απέναντι από ριάλιτι;

Δεν μπορούμε να ακολουθούμε πάντα τις συνταγές του μακελειού. Μπορούμε να κάνουμε τις δικές μας επιλογές και στη μάχη της φασαρίας η καλύτερη απάντηση μπορεί να είναι ένα ποτήρι ζεστό κρασί.

Αν σου ζητούσαν να αναπαραστήσεις τη «φωτογραφία της ζωής μου», ποια στιγμή θα επέλεγες;

Μάλλον θα διάλεγα την πρώτη φωτογραφία που βγάλαμε με τον άντρα μου και την κόρη μου όταν γέννησα. Αλλά ακόμα κι αν δεν ήταν αυτή, θα ήταν κάποια άλλη φωτογραφία που είμαστε οι τρεις μας.

Τι σου είπε ο σύζυγός σου Αλέξανδρος Σταύρου και η κόρη σου όταν σε είδαν για πρώτη φορά σε ρόλο παρουσιάστριας;

Η Χρυσηίδα δεν παρακολούθησε την εκπομπή. Ο Αλέξανδρος ξετρελάθηκε! Και επειδή όσο ετοιμάζονταν οι εκπομπές τού μετέφερα αυτό που ζούσα στα γυρίσματα, μου είπε ότι είχα πολύ δίκιο που του έλεγα ότι όλοι όσοι δουλεύουν για αυτήν, από τον Πιέρρο Ανδρακάκο που κάνει τη σκηνοθεσία μέχρι τον Αλέξανδρο Μαραγκό που επιμελείται τις φωτογραφίσεις, έχουν τρομερή αισθητική.

Ξέρω ότι είσαι αυστηρή κριτής του εαυτού σου. Είσαι ικανοποιημένη με αυτό που είδες από εσένα στον αέρα;

Επειδή μου αρέσει πολύ όλη η εκπομπή, όπως έχει στηθεί κι αυτό που βγαίνει στον αέρα, αφήνω την κριτική για τον εαυτό μου για παραπέρα. Προς το παρόν ασχολούμαι με το όλο σύνολο, που είναι πραγματικά υπέροχο.

Στη Φωτογραφία της ζωής μου σε είδαμε ξανθιά. Πώς τόλμησες μια τόσο μεγάλη αλλαγή;

Η τελευταία φορά που ήμουν ξανθιά ήταν στο Με θέα στο πέλαγο, που έχει γυριστεί πριν από 18 χρόνια. Όταν ολοκληρώθηκαν τα γυρίσματα της σειράς Γυναίκα χωρίς όνομα, αποφασίσαμε με τον Γιάννη Μιχαλέλη, που επιμελείται εδώ και χρόνια τα μαλλιά μου, να κάνουμε κάτι εντελώς διαφορετικό για να μη θυμίζει την πολύπαθη Κάτια. Μερικές εβδομάδες πριν ξεκινήσει η εκπομπή, με έπιασε και μου είπε: «Προτείνω να ανοίξουμε το χρώμα. Αν δεν σου αρέσει και δεν μπορείς να το συνηθίσεις, θα το αλλάξουμε». Αλλά με το που είδα το απο- τέλεσμα, ξετρελάθηκα. Η δεύτερη αλλαγή που έκανα ήταν να αναλάβει όλη την εικόνα μου η Νικόλ Παναγιώτου. Όσοι με ξέρουν νομίζω ότι θα διαπίστωσαν και στο κομμάτι του styling διαφορά. Όσοι σε ξέρουν έχουν όντως εντυπωσιαστεί, γιατί δεν είσαι από τις γυναίκες που ασχολούνται ιδιαίτερα με την εξωτερική τους εμφάνιση. Καλά, ούτε και τώρα ασχολούμαι! Απλά επειδή η Νικόλ είναι πρώτα φίλη μου και μετά συνεργάτης μου, κάθομαι, με ντύνει και μετά πάω στο πλατό και με βλέ- πουν. (Γελάει.) Τις προάλλες είχα φορέσει κάτι καλτσάκια για να μην ταλαιπωρούνται τα πόδια μου και με πιάνει και μου λέει: «Αλή- θεια, τώρα, πού νομίζεις ότι πηγαίνεις με τα καλτσάκια και τις γόβες! Βάλθηκες να με καταστρέψεις;». (Γελάει.)

Στην κόρη σου και τον σύζυγό σου άρεσε το νέο σου look;

Ξετρελάθηκαν και αυτοί. Η Χρυσηίδα ήταν αγέννητη όταν ήμουν τόσο ξανθιά. Αλλά έχω υπάρξει και κα- στανόξανθη. Δεν ήμουν ποτέ και… Ζωζώ Σαπουντζάκη.

Σου λείπει να παίξεις σε ένα σίριαλ;

Αν πρόκειται για δραματικό σίριαλ, όχι, και θα σου εξηγήσω γιατί. Δύο χρόνια στη Γυναίκα χωρίς όνομα στον ΑΝΤ1 πλάνταξα. Όταν με προσέγγισαν για να παίξω σε μια νέα δραματική σειρά, τους είπα: «Παιδιά, δεν μπορώ». Όταν για δύο χρόνια έχεις καθημερινά δεκάωρα γυρίσματα, όπου σπαράζεις στο κλάμα, όχι για έναν έρωτα που τέλειωσε, αλλά για το παιδί σου που έχασες, γυρίζεις σπίτι σου και είσαι κουρέλι. Διότι μπορεί στην τηλεόραση να προβάλλεται μια σκηνή τριάντα δευτερολέπτων, αλλά για να το αποτυπώσω αυτό είχα βιώσει όλο το συναίσθημα και ήταν σαν να πενθώ καθημερινά για το χαμένο μου παιδί. Δεν αντέχεται αυτό το πράγμα. Για δέκα ώρες κάθε μέρα ούρλιαζα από τον πόνο! Αφού θυμάμαι ότι είχα πάει στη δερματολόγο μου και μου είχε πει πως από τις πολλές συσπάσεις είχε αλλάξει το πρόσωπό μου. Αν θα έκανα κάτι, θα ήταν μόνο κωμωδία. Η αλήθεια είναι ότι συζήτησα κάτι, δεν προχώρησε και μετά ήρθε η πρόταση για τη Φωτογραφία της ζωής μου.

Το τελευταίο διάστημα ακούμε συνεχώς για καταγγελίες στον χώρο του θεάτρου. Ξεκίνησε η Ζέτα Δούκα, ακολούθησαν η Τζένη Μπότση, η Αγγελική Λάμπρη, η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους, η Πηνελόπη Αναστασοπούλου και η Λένα Δροσάκη, για να φτάσουμε στην υπόθεση του Δημήτρη Λιγνάδη. Είχες ακούσει κάτι για τα πρόσωπα που καταγγέλλονται;

Πολλά από αυτά τα είχαμε ακούσει, αλλά όχι όλα και όχι στον βαθμό που καταγγέλθηκαν… Είχαμε ακούσει δηλαδή ότι ο Λιγνάδης κάνει παρέα με νεαρά αγόρια, αλλά δεν φανταζόμασταν ότι μπορεί να είναι ανήλικα. Κάποια άλλα περιστατικά μού τα είχαν διηγηθεί οι κοπέλες που τα κατήγγειλαν και τα γνώριζα.

Όταν είδες τη Ζέτα Δούκα να περιγράφει την άσχημη εμπειρία από τη συνεργασία της με τον Γιώργο Κιμούλη ξαφνιάστηκες;

Για το συγκεκριμένο περιστατικό δεν είχα ακούσει κάτι. Αλλά δεν χρειάζεται να ξέρεις τη λεπτομέρεια της λεπτομέρειας… Αυτό που έχει σημασία είναι ότι υπήρχαν άνθρωποι που είχαν παραβατική συμπεριφορά και την εξέφραζαν είτε ασκώντας στους άλλους λεκτική ή ψυχολογική βία είτε παρενοχλώντας τους σεξουαλικά. Δεν μπορεί να μαζεύτηκαν πενήντα άνθρωποι για να κατηγορήσουν κάποιον που δεν έχει κάνει τίποτα. Είναι δυνατόν να ακούμε από την πλευρά του Λιγνάδη ότι τον ζήλευαν από το Σωματείο (σ.σ. Ελλήνων Ηθοποιών); Ποιος να λιμπιστεί την καριέρα ποιανού και για ποιο λόγο; Κι αν όντως την είχαν λιμπιστεί, γιατί δεν το έκαναν νωρίτερα; Είναι αστεία πράγματα αυτά.

Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους, η Λένα Δροσάκη και η Πηνελόπη Αναστασοπούλου είχε τύχει να σου εκμυστηρευτούν τα περιστατικά που κατήγγειλαν;

Όσο φιλική σχέση και να έχεις με κάποιον, αυτά είναι πολύ προσωπικά πράγματα για να τα μοιραστείς. Με την Άννα Μαρία έχουμε πάει έξω να φάμε, αλλά οι συζητήσεις που είχαμε ήταν γενικού περιεχομένου. Δεν είχαμε συζητήσει κάτι τέτοιο. Με την Τζένη Μπότση, ναι, το είχαμε κουβεντιάσει και ήταν ένα περιστατικό που το γνώριζα. Να σου πω όμως κάτι; Ο άνθρωπος που δεν λογαριάζει τους άλλους φαίνεται. Τα άτομα που έχουν αυτές τις συμπεριφορές έχουν μια αλαζονεία που είναι έκδηλη ακόμα και την ώρα που είναι στη σκηνή και παίζουν.

Τι είδες στα μάτια της Τζένης όταν σου μίλησε για το συγκεκριμένο περιστατικό;

Ταραχή. Τα χέρια της έτρεμαν, κόμπιαζε. Ήταν σαν να προσπαθούσε να το ξεχάσει και παράλληλα να θέλει να το θυμάται για να προστατεύεται. Νομίζω ότι τώρα που το είπε δημόσια λυτρώθηκε. Κι αυτό έγινε γιατί εξέθεσε αυτόν που την έφερε σε δύσκολη θέση, ενώ όλο αυτό τον καιρό ήταν εκτεθειμένη η ίδια στον εαυτό της. Μην ξεχνάμε ότι το 90% των ηθοποιών που κατήγγειλαν τέτοια ή άλλα περιστατικά ήταν όταν ήταν πολύ νέοι στον χώρο και δεν γνώριζαν τις φήμες που ακολουθούν κάποιους ανθρώπους. Και επειδή έχω ακούσει να λένε «Γιατί ένας ηθοποιός να πάει στο σπίτι κάποιου για να κάνει οντισιόν;» θέλω να θυμίσω ότι τη δεκαετία του ’90 ήταν εντελώς διαφορετικά τα πράγματα. Δεν υπήρχαν κινητά, δεν υπήρχε Ίντερνετ και για να βρεις τον άλλο άφηνες μήνυμα στον αυτόματο τηλεφωνητή. Σε εκείνη την εποχή λοιπόν ήταν πολύ συνηθισμένο να πας στο σπίτι κάποιου, να πάρεις το κείμενο ή ακόμη και να κάνεις πρόβα. Εγώ έχω κάνει και φωτογράφιση σε σπίτι φωτογράφου. Όταν είσαι μικρός και άμαθος, δεν πάει το μυαλό σου εκεί. Γι’ αυτό και θεωρώ ότι είναι απαραίτητο να υπάρξει κώδικας δεοντολογίας. Γίνομαι πραγματικά τρελή όταν ακούω έστω και μια νύξη ότι μπορεί κάποιο από τα θύματα να έκανε κάτι λάθος ή να βρίσκουν δικαιολογίες για τους θύτες. Προσωπικά θεωρώ τον εαυτό μου απλά τυχερό που δεν έπεσα θύμα σεξουαλικής κακοποίησης.

Έχεις παίξει στο παρελθόν με τον Γιώργο Κιμούλη και με τον Πέτρο Φιλιππίδη. Ήταν δύσκολη η συνεργασία σας;

Όχι. Με τον Γιώργο Κιμούλη συνεργαστήκαμε στο Θέατρο Τζένη Καρέζη όταν ήμουν νεαρή ηθοποιός. Επειδή ήμουν ένα κορίτσι που λάτρευε η Τζένη και με είχε κάτω από τις φτερούγες της, δεν νομίζω ότι θα τολμούσε κανείς να με πειράξει. Με τον Πέτρο Φιλιππίδη συνεργαστήκαμε στη Μαύρη κωμωδία. Οφείλω να ομολογήσω ότι ήμουν πολύ τυχερή. Διότι αν μου συνέβαινε κάτι από αυτά που καταγγέλλουν συνάδελφοί μου, δεν ξέρω αν θα αντιδρούσα επιθετικά ή αν θα σιωπούσα και θα κρατούσα επί σειρά ετών τον θυμό μου, τη φοβία μου και όλα τα συναισθήματα. Θεωρώ ότι είναι μεγάλο λάθος να κριτικάρουμε την αντίδραση κάποιου που έχει υποστεί βία. Έξω από τον χορό πολλά τραγούδια ξέρουμε όλοι μας. Και επειδή δεν ήμα- σταν εκεί για να δώσουμε μια χείρα βοηθείας στα αγόρια και τα κορίτσια που κακοποιήθηκαν, καλά θα κάνουμε να κρατάμε το στόμα μας κλειστό και να μην πούμε κάτι που μπορεί να φέρει σε δύσκολη θέση έναν άνθρωπο που πόνεσε.

Μέσα σε όλη αυτή τη λαίλαπα των καταγγελιών ακούστηκαν και χαρακτηρισμοί όπως «επαγγελματίες ομοφυλόφιλοι» και «μέτριοι ηθοποιοί».

Εγώ δεν πιστεύω ότι ήταν καθόλου άσχετοι με το θέμα. Θεωρώ ότι είναι πολύ συνειδητή η επιλογή από τους θύτες ορισμένων εκφράσεων που θα προκαλέσουν συζήτηση και θα απομακρύνουν τη σκέψη και τη μνήμη από αυτά που θα έπρεπε να μας απασχολούν. Δεν δίνω καμία σημασία στους παράγοντες και στους διαμεσολαβητές. Είμαι με το μέρος των θυμάτων και κατηγορώ τους θύτες. Δεν θα ασχοληθώ με τους ενδιάμεσους.

Τι απαντάς σε αυτούς που κατηγορούν τους ηθοποιούς ότι γνώριζαν και δεν μιλούσαν;

Γιατί, εσύ δεν γνωρίζεις δημοσιογράφους που συμπεριφέρονται άσχημα στους συναδέλφους τους; Αν όμως ο άλλος έχει παιδιά ή πρέπει να πληρώσει τη δόση του δανείου του, τι θα πρέπει να κάνει; Το ίδιο συμβαίνει σε όλους τους χώρους. Δεν υπάρχουν διευθυντές τραπέζης που έχουν μακρύ χέρι ή που λειτουργούν κακοποιητικά στους συναδέλφους τους; Δεν είναι εύκολο να βγεις και να καταγγείλεις κάποιον. Και αρκετοί από αυτούς που δεν το έχουν κάνει είναι γιατί δεν θέλουν να ξαναβιώσουν όλη αυτή την ιστορία που τους στιγμάτισε.

Πώς θεωρείς ότι θα είναι η επόμενη μέρα στο θέατρο;

Ελπίζω σιγά σιγά να βρούμε τους ρυθμούς μας. Αυτά τα πράγματα δεν γίνονται από τη μία μέρα στην άλλη. Ακόμα και το τζάμι να καθαρίσεις το βράδυ, την επόμενη μέρα θα βρεις και πάλι λακέδες. Θέλει χρόνο να καθαρίσει ο χώρος μας, διότι για σειρά ετών υπήρχαν άνθρωποι με διαστροφές που είχαν στο περιβάλλον άλλους με παρόμοιες συμπεριφορές ή που ήταν ανεκτικοί στην παραβατικότητα. Είναι όπως όταν κάνεις γενική καθαριότητα στο σπίτι. Ξεκινάς από τις βαριές δουλειές για να φτάσεις να καθαρίσεις στο τέλος τον αρμό από το πλακάκι. Είμαστε ακόμα στην αρχή…

Διαβάστε περισσότερα στο περιοδικό ΟΚ! που κυκλοφορεί με τα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ