Το ελληνικό θεατρικό έργο βρίσκει ολοένα και περισσότερες θέσεις στις αθηναϊκές σκηνές. Το okmag παρουσιάζει τα δέκα αξιόλογα έργα γραμμένα από Έλληνες συγγραφείς, τα οποία είτε έχουν ανέβει παλιότερα είτε στο πρόσφατο παρελθόν και το κοινό αγαπά πολύ να τα (ξανά)βλέπει!

Ήταν το 2010 όταν η Ελένη Κοκκίδου μας σύστησε την Πανωραία της, ερμηνεύονται μοναδικά και με σπαρακτικό τρόπο την ηρωίδα του Γιώργου Χρονά μέσα από τον μονόλογο, «Η γυναίκα της Πάτρας» σε σκηνοθετική επιμέλεια της Λένας Κιτσοπούλου. Μια συγκλονιστική παράσταση, η οποία απέσπασε διθυραμβικές κριτικές ανεβαίνει δέκα χρόνια μετά το πρώτο της ανέβασμα και πάλι στο θέατρο «Πόλη» (Φώκαιας 4) με την Ελένη Κοκκίδου να είναι το ίδιο σπαρακτική.

Συνεχίζουμε με έναν ακόμη μονόλογο, ο οποίος βρίσκεται επί 10 χρόνια στην κορυφή της προτίμησης του κοινού. Πρόκειται για την «Πόρνη από πάνω» του Αντώνη Τσιπιανίτη με την Κατερίνα Διδασκάλου μόνη της επί σκηνής για 90 λεπτά να μετουσιώνεται σε Ερατώ και να «πλημμυρίζει» τη σκηνή με συναισθήματα.

Ο «Αρίστος» είναι η βραβευμένη παράσταση σε σκηνοθεσία, Γιώργου Παπαγεωργίου, στην οποία συμπάσχεις με τον ήρωα  όσες φορές κι αν την δεις, ενώ φεύγεις με ένα σφιγμένο στομάχι και υγρά μάτια. Το έργο είναι βασισμένο στο μυθιστόρημα του Θωμά Κοροβίνη, «Ο γύρος του θανάτου», με κεντρικό θέμα τη ζωή του Αριστείδη Παγκρατίδη, του φερόμενου ως «Δράκου του Σέϊχ Σου», ο οποίος το 1966 καταδικάστηκε τετράκις σε θάνατο και εκτελέστηκε στο Δάσος του Σέιχ Σου ψελλίζοντας, «Μανούλα μου, είμαι αθώος». Η παράσταση επιστρέφει στη σκηνή από τις 31 Ιανουαρίου στο θέατρο «Πορεία» (Τρικόρφων 3-5) με τους: Φιλαρέτη Κομνηνού, Γιάννη Λεάκο και Ιωάννη Αθανασόπουλο.

«Η κυρά της Ρω» μέσα από την ευαίσθητη και τρυφερή γραφή του Γιάννη Σκαραγκά, και την καθαρή ερμηνεία της Φωτεινής Μπαξεβάνη, είναι ένα ακόμη ελληνικό έργο, το οποίο μας απασχόλησε, μας απασχολεί τώρα (φιλοξενείται στο θέατρο «Arroyo») και θα μας απασχολήσει σίγουρα και στο μέλλον! Ο μονόλογος είναι εμπνευσμένος από τη Δέσποινα Αχλαδιώτη, της Ελληνίδας χήρας που έγινε γνωστή ως Κυρά της Ρω, από το όνομα του μικρού νησιού, στο οποίο έζησε μόνη από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι τα βαθειά της γεράματα.

Άλλος ένας μονόλογος που έχει «ταρακουνήσει» τα θεατρικά νερά προσφέροντας δυνατές δονήσεις, είναι ο «Άρης» της Σοφίας Αδαμίδου, η οποία έφυγε από τη ζωή πρόωρα στις 12 Ιουνίου 2021. Ο Βασίλης Μπισμπίκης σκηνοθετεί τον Τάσο Σωτράκη, ο οποίος ερμηνεύει τον ηγέτη της Αντίστασης, που ο μύθος του μένει ζωντανός 76 χρόνια μετά τον θάνατό του. Η παράσταση φιλοξενείται στον «Cartel Τεχνοχώρος» (Λεγάκη 7).

Η «Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α» της Λένας Κιτσοπούλου μας συστήθηκε το 2009 από το Εθνικό Θέατρο και τη Μαρία Πρωτόπαπα να ερμηνεύει τον καινούργιο τότε μονόλογο. Έντεκα χρόνια αργότερα, επανασυστήνεται με την εκπληκτική Κίττυ Παϊτατζόγλου να «σαρώνει» υποκριτικά στη σκηνή του θεάτρου «Ζίνα» (Λ. Αλεξάνδρας 74).

Ένα έργο, μια παράσταση επιτομή του ρεαλισμού είναι το «170 τετραγωνικά (Moonwalk)». Είναι το βραβευμένο νεοελληνικό έργο του Γιωργή Τσουρή –έχει κάνει πραγματικά εκπληκτική δουλειά στο κείμενο και στη δόμηση των χαρακτήρων- το οποίο σκηνοθέτησε εύστοχα και έστοχα ο Γιώργος Παλούμπης, παρουσιάζεται για 3η σεζόν στο θέατρο «Ιλίσια Βολανάκης» (Παπαδιαμαντοπούλου 4). Ο ίδιος μαζί με τους Αμαλία Αρσένη, Ήβη Νικολαϊδου, Αντώνη Τσιοτσιόπουλο και Ελένη Τσιμπρικίδου και το ξάφνιασμα του φινάλε διαδέχεται το θερμό χειροκρότημα.

«Οι κάτω απ’ τα’ αστέρια» που φιλοξενούνταν στο Σύγχρονο Θέατρο, είναι ακόμη μια περίπτωση ελληνικής γραφής –συγγραφέας του είναι ο Τηλέμαχος Τσαρδάκας- που το κοινό φεύγει ενθουσιασμένο από την ερωτική ιστορία των δυο εφήβων (Λίλα Μπακλέση, Κωνσταντίνος Μπιμπής) με συγκίνηση και τρυφερότητα.

Η πληθωρική και πολύπλευρη προσωπικότητα της Μαρίκας Κοτοπούλη «αγκαλιάστηκε» από τους απανταχού θεατρόφιλους οποιαδήποτε ηλικίας μέσα από το κείμενο και τη σκηνοθεσία του Πέτρου Ζούλια στο έργο, «Μαρίκα» και τη Νένα Μεντή να προεξέχει με το σκηνικό της ταπεραμέντο στην παράσταση του θεάτρου «Χώρα» (Αμοργού 20, Κυψέλη).

Για το τέλος κρατήσαμε (last but not least), τη μεγαλύτερη ελληνική θεατρική παραγωγή, του πρώτου σίκουελ που μας πρόσφερε εμβληματικά η Μιμή Ντενίση, το «Κι από Σμύρνη… Σαλονίκη», που φιλοξενείται για 2η χρονιά στο «Θέατρον» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» (Πειραιώς ). Η Φιλιώ Μπαλτατζή δε ξεχνά ποτέ τη Σμύρνη της και η Μιμή Ντενίση με τον πολυπληθή θίασο της μας περιγράφουν την ανέλιξη των προσφύγων από την απόλυτη φτώχεια σε μια καινούργια αξιοπρεπή ζωή και το κοινό συνεχίζει να γεμίζει ασφυκτικά το θέατρο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ